Stanowisko ds. Obronnych, Obrony Cywilnej, Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych
Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Obronnych, Obrony Cywilnej, Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:- w zakresie Obrony Cywilnej,
- planowanie przedsięwzięć Obrony Cywilnej oraz opracowywanie i aktualizacja Planu Obrony Cywilnej Gminy,
- planowanie i organizacja systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności,
- realizowanie zarządzeń i wytycznych Starosty Powiatu Wołomińskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
- planowanie i zaopatrzenie formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki ochrony osobistej i umundurowanie,
- branie udziału w szkoleniach, ćwiczeniach i treningach z zakresu obrony cywilnej, organizowanych przez organ nadrzędny oraz organizowanie własnych przedsięwzięć w tym zakresie,
- prowadzenie dokumentacji sprzętu obrony cywilnej,
- przygotowywanie i sprawdzanie pod względem merytorycznym rozliczeń finansowych dotyczących spraw obrony cywilnej,
- planowanie i przeprowadzenie kontroli z zakresu obrony cywilnej,
- współpraca z innymi organami administracji rządowej, samorządowej, organami kontroli, organizacjami społecznymi w zakresie obrony cywilnej.
- w zakresie Zarządzania Kryzysowego,
- opracowanie i bieżące aktualizowanie Planu Zarządzania Kryzysowego Gminy,
- prowadzenie obsługi kancelaryjno - biurowej Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- usprawnianie organizacji łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego,
- wykonywanie czynności związanych z likwidacją niewypałów znalezionych na terenie Gminy,
- współpraca z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wołominie i Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- bieżące monitorowanie, planowanie, zapobieganie i usuwanie skutków zagrożeń, w tym zagrożeń terrorystycznych na terenie Gminy,
- realizacja zaleceń do Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie Staroście Wołomińskiemu do zatwierdzenia Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia,
- realizacja zadań z zakresu infrastruktury krytycznej,wykonywanie działań w zakresie usuwania pożaru lub innego zagrożenia oraz ewakuacji pracowników i osób przebywających w budynku Urzędu;
- w zakresie spraw obronnych:
- wykonywanie zadań na rzecz obronności kraju, wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy,
- współdziałanie w realizacji zadań obronnych z poszczególnymi jednostkami na terenie Gminy,
- opracowywanie zasadniczych przedsięwzięć w zakresie pozamilitarnych przygotowań obronnych,
- opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenie dokumentacji szkoleniowej,
- opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do- akceptacji planu operacyjnego funkcjonowania Gminy, a także stosownych planów i programów obronnych,
- opracowywanie i uaktualnianie planu przygotowań służby zdrowia funkcjonowania Gminy na potrzeby obronne,
- realizacja przedsięwzięć Wójta związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania, zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,
- opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu na czas wojny oraz projektu zarządzenia Wójta wprowadzającego w/w regulamin w życie,
- opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej,
- opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji stałego dyżuru,
- analizowanie wniosków wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie świadczeń na rzecz obrony, a także prowadzenie postępowania wyjaśniającego i przygotowywanie decyzji o przeznaczeniu osób lub rzeczy na potrzeby świadczeń na rzecz obrony,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu świadczeń osobistych i rzeczowych oraz przesłanie do WBZK MUW corocznych zestawień świadczeń osobistych i rzeczowych wg obowiązujących wzorów i zaleceń,
- prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy do obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
- planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu realizacji zadań obronnych,
- prowadzenie rejestru osób objętych rejestracją wojskową,
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzania kwalifikacji wojskowej,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w stosunku do osób, które nie stawiły się do kwalifikacji wojskowej;
- w zakresie spraw przeciwpożarowych i gospodarczych;
- prowadzenie rejestru jednostek ochotniczych straży pożarnych,
- przygotowywanie dokumentów dotyczących rejestracji ochotniczych straży pożarnych i przekazywanie ich do właściwego Sądu celem rejestracji,
- zapewnienie jednostkom ochotniczych straży pożarnych środków na funkcjonowanie oraz zgłaszanie potrzeb do planów finansowych,
- przygotowanie i sprawdzanie pod względem merytorycznym rozliczeń finansowych dotyczących spraw przeciwpożarowych, w tym: umów o pracę kierowców ochotniczych straży pożarnych, list płac kierowców ochotniczych straży pożarnych, rachunków gotówkowych na cele ochotniczych straży pożarnych, rozliczanie paliwa dla ochotniczych straży pożarnych,
- zapewnienie ochotniczym strażom pożarnym pomieszczeń, środków łączności i alarmowania, urządzeń przeciwpożarowych, odzieży specjalnej i umundurowania, środków transportowych do akcji ratowniczych i gaśniczych,
- prowadzenie spraw związanych z remontami remiz OSP,
- zapewnienie ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków OSP,
- prowadzenie dokumentacji kart osobowych pojazdów służbowych
- nadzór nad stanem technicznym pojazdów służbowych,
- terminowe sporządzanie sprawozdań w zakresie zadań własnych i zleconych przez Wójta,
- gospodarka środkami transportu,
- przygotowywanie i przekazywanie dokumentów do archiwum zakładowego,
- inne zadania zlecone przez Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza lub Skarbnika.
- w zakresie ochrony informacji niejawnych należy:
- organizowanie ochrony informacji niejawnych na zasadach określonych ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych,
- opracowanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych oraz nadzorowanie jego realizacji,
- prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
- przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie Wójta wobec kandydatów na stanowiska z dostępem do informacji niejawnych,
- wydawanie lub odmowa wydania poświadczenia bezpieczeństwa osobom sprawdzanym,
- przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających oraz pozostałej dokumentacji,
- szkolenie pracowników z zakresu ochrony informacji niejawnych,
- kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- przeprowadzanie okresowych kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne,
- przeprowadzanie działań zmierzających do wyjaśnień okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych,
- nadzorowanie przyjmowania, rejestrowania, przechowywania i przekazywania (wysyłania) dokumentów niejawnych,
- nadzorowanie wydawania lub udostępniania dokumentów niejawnych osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa,
- prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały udostępnione pracownikom,
- prowadzenie dziennika ewidencyjnego dokumentów niejawnych,
- zapewnienie ochrony bezpiecznego stanowiska komputerowego przetwarzającego informacje niejawne o klauzuli.