Ponowne Wykorzystywanie Informacji Sektora Publicznego
W dniu 7 września 2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 21 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641), która określa zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, podmioty, które udostępniają lub przekazują te informacje, warunki ponownego wykorzystywania oraz zasady ustalania opłat za ponowne wykorzystywanie.
Czym jest ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego?
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego rozumiane jest jako wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji publicznej lub każdej jej części, będącej w posiadaniu podmiotów zobowiązanych, niezależnie od sposobu jej utrwalenia (w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej), w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż jej pierwotny publiczny cel wykorzystywania, dla którego informacja została wytworzona.
Kiedy informacja sektora publicznego zostanie udostępniona?
Ponownemu wykorzystywaniu podlegają informacje sektora publicznego:
- udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Dąbrówka lub w Centralnym Repozytorium, o którym mowa w art. 9a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429);
- przekazane na wniosek o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego.
Przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania następuje na wniosek, w przypadkach gdy informacja sektora publicznego:
- nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub w Centralnym Repozytorium;
- została udostępniona w sposób inny niż w Biuletynie Informacji Publicznej i Centralnym Repozytorium i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania;
- będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone;
- została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Co musi zawierać wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego?
Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego powinien spełnić warunki, o których mowa w Rozdziale 3, art. 14-16 ustawy z dnia 21 sierpnia 2021 . o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641).
W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku, wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia. W przypadku braku możliwości rozpatrzenia wniosku w powyższym terminie, możliwe jest przedłużenie załatwienia sprawy do 2 miesięcy, po zawiadomieniu wnioskodawcy o przyczynach opóźnienia.
Po rozpatrzeniu wniosku organ zobowiązany:
- przekazuje informację sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bez określania warunków ponownego wykorzystywania;
- informuje o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku posiadania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę (wyraża zgodę na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego);
- składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania;
- odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Wnioskodawca, który otrzymał ofertę może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić organ zobowiązany o przyjęciu oferty.
Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W przypadku otrzymania sprzeciwu Urząd, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania.
Jak złożyć wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego?
Wniosek wnosi się w postaci papierowej lub elektronicznej:
- pocztą tradycyjną na adres wskazany w zakładce Gmina Dąbrówka – Informacje ogólne (po lewej stronie ekranu);
- osobiście w Biurze Obsługi Mieszkańca, ul. Kościuszki 14, Dąbrówka, parter – hol;
- pocztą elektroniczną na adres urzad@dabrowka.net.pl;
- za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej na platformie ePUAP na adres: /1ydmvm909l/skrytka.
Środki prawne przysługujące w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
W przypadku wydania przez Urząd decyzji:
- o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego;
- o warunkach ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego,
wnioskodawcy przysługuje odwołanie do właściwego w sprawie ministra za pośrednictwem Urzędu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z póź. zm.) z tym, że:
- przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi;
- skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej
1. Informacje opublikowane na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Dąbrówka oraz udostępnione w inny sposób niż w Biuletynie Informacji Publicznej:
1) Podmiot ponownie wykorzystujący informację sektora publicznego udostępnioną w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Dąbrówka oraz udostępnioną w inny sposób niż w Biuletynie Informacji Publicznej, jest zobowiązany w tym zakresie do podania:
a) źródła pozyskania danych poprzez umieszczenie dopisku o treści: „Źródło: właściwy adres strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Dąbrówka (URL)”;
b) czasu wytworzenia informacji przez Urząd, (czas wytworzenia, udostępnienia, modyfikacji informacji);
c) czasu pozyskania informacji sektora publicznego z Urzędu.
2) Jeżeli podmiot ponownie wykorzystujący informację sektora publicznego dokonał jej przetworzenia, zobowiązany jest do opatrzenia przetworzonego materiału komentarzem zawierającym informację o wykorzystaniu pozyskanego z Urzędu materiału w zmienionej formie.
3) Urząd nie ponosi odpowiedzialności za rezultaty przetworzenia informacji sektora publicznego ponownie wykorzystywanej.
4) Urząd nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystywanie informacji publicznej będącej utworem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231 z późn. zm.) lub bazą danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. z 2021 r. poz. 386.), przez podmiot ponownie wykorzystujący informację publiczną w zakresie przekraczającym uprawnienia do wykorzystania utworu lub bazy danych przysługujące Urzędowi, bądź wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
2. Informacje przekazane na wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Do ponownego wykorzystywania informacji publicznej przekazanej na wniosek mają zastosowanie warunki określone w ust. 1, przy czym w miejscu adresu strony internetowej należy wskazać datę oraz sygnaturę sprawy, które znajdują się w odpowiedzi na wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej.
3. Opłaty
Informacja sektora publicznego jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania bezpłatnie. Jednakże każdorazowo przy przekazywaniu informacji sektora publicznego na wniosek o ponowne wykorzystywanie Urząd może określić inne warunki jej ponownego wykorzystywania, z uwzględnieniem art. 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641).
Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1641)