Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 listopada 1965 r. - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 1792 z póź. zm.),
- Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2020r., poz. 463 z póź. zm.),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1319 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z póź. zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku – o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 z późn. zm.).
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wpisanie do polskich ksiąg stanu cywilnego aktu sporządzonego za granicą,
- Oryginalny odpis zagranicznego aktu stanu cywilnego wraz z jego tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
- Dokument stwierdzający tożsamość /do wglądu lub kopia dokumentu tożsamości w przypadku składania wniosku drogą pocztową,
- Odpisy aktów stanu cywilnego niezbędne do uzupełnienia lub sprostowania aktu,
- Ze względu na specyfikę rejestracji stanu cywilnego w poszczególnych państwach, wskazana jest wcześniejsza konsultacja z Kierownikiem USC.
Sposób złożenia wniosku: wniosek należy złożyć osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego - parter, pokój nr 1
Opłaty: decyzja o wpisaniu aktu - 50 zł
Przewidywany termin załatwienia sprawy: bez zbędnej zwłoki w ciągu miesiąca, w przypadku skomplikowanych spraw do dwóch miesięcy.
Sposób zakończenia postępowania: wydanie decyzji oraz sporządzenie aktu stanu cywilnego. Formą doręczenia jest odbiór osobisty dokumentu.